۸۰۰ هزار بافنده فرش در کشور تا پایان سال جاری بیمه می‌شوند

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران ۸۰۰ هزار بافنده فرش در کشور تا پایان امسال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

فرشته دستپاک در اولین همایش فرش دستباف استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: مادران هنرمند در حوزه فرش دغدغه‌های خود را نسل به نسل به فرزندان منتقل می کردند و این عامل ماندگاری این هنر و صنعت به شمار می رود. در سال های اخیر ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا با تحریم  از بین رفته است. امیدواریم بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی سازمان فرش را به طور مستقل ثبت کنیم.

دستپاک گفت: با وجود همه مشکلات همچنان بزرگ ترین تولید کننده فرش دستبافت هستیم و این کالا جزو کالاهای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود. با وجود پذیرش تمامی مشکلات حوزه فرش ایران و اینکه اکنون از جایگاه مربوط به خود برخوردار نیست، نباید در دولت و بخش خصوصی دنبال مقصر بود بلکه با ارایه راهکار مناسب برای جبران ضعف های این حوزه باید اقدام کرد.

وظیفه تمام شهروندان حمایت از فرش دستباف در کشور است و باید در این راستا از بخش خصوصی نیز کمک گرفت.

وی عنوان کرد: سال گذشته در حوزه پشم و ابریشم فرش با ضعف جدی مواجه بودیم که مقرر شد در این راستا با ایجاد کارگروه در مرکز فرش طی یک برنامه ۵ ساله واردات ابریشم از مغولستان و چین و پشم از استرالیا متوقف شود و برای تولید مواد اولیه در داخل اقدام شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره بیمه هنرمندان قالیباف گفت:  سال ۹۲ دولت با شرایط بحرانی مالی و بدهکاری به بیمه تامین‌اجتماعی مواجه شد که از شمار بیمه شدگان این حوزه کاسته شد، اما ۸۰۰ هزار نفر از هنرمندان قالیباف در سطح کشور تا پایان سال بیمه می شوند. همچنین بر اساس انعقاد تفاهم نامه بین صندوق بیمه روستایی و عشایری  و وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالین این حوزه برای پوشش بیمه ای معرفی می شوند. برای حل مشکل بیمه درمانی قالیبافان هم مذاکراتی صورت پذیرفته است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن