مدیریت فرش در دست غیر متخصصان

فرش هم مثل نفت ضربه شدید بلکه مهلکی از تحریم خورده است آنچنانکه دیگر روی پای خود توان ایستادن ندارد؛ اما فرق فرش و‌ نفت در مدیریت آن است یعنی اینکه دستکم مدیرانی که بر صندلی‌های صنعت نفت تکیه زده‌اند تخصص و سوادشان در هم زمینه است و در این روزهای ناکوک کشور به هر ترتیبی شده نفت را صادر می کنند.

به عنوان مثال فرمانده سکوی نفتی در دریا، حتما کسی است که در دانشکده نفت درس خوانده و با چم و خم مباحث بخوبی آشناست و سال‌های سال در این حوزه عرق جبین ریخته و می‌داند نفت را چطور از دل دریا بیرون بکشد و عیار نفت را بخوبی می‌شناسد.

کسی که در خشکی و ستاد نشسته آن هم ساختار را بخوبی می‌شناسد و سال‌ها در مناطق عملیاتی نفت مشغول بکار بوده و سختی‌های این کار را می‌داند؛ اما در فرش به جرات می‌توان گفت اینچنین نبوده و نیست، گذشته از روسای غیر فرشی مرکز ملی فرش ایران حتی روسای بسیاری از ادارت فرش سازمان‌های صمت استان‌ها از افراد غیر متخصص و گاهی غیرآگاه به این رشته استفاده کرده و‌ می‌کنند.

بتازگی از سوی یکی از اساتید  هنر و فرش کمپینی به راه افتاده به نام «مدیریت فرش ایران» که از دلسوزان و ‌علاقمندان فرش خواسته است درباره تخصص و مدرک مدیران فرش استان‌شان اطلاع‌رسانی کنند که آیا تخصص لازم را برای مدیریت و راهبری فرش در آن استان را دارا هستند یا نه؟

این کمپین به گفته برخی از کسانی که کامنت گذاشته‌اند کاری بی‌ فرجام خواهد بود چراکه وقتی بالاترین مقام متولی فرش در کشور نه تخصص و مدرک و تجربه در حوزه دستبافته‌ها را ندارد چگونه می‌توان به آینده و سیاست‌گذاری‌های حوزه فرش امیدوار بود؟

باید گفت حق با آنهاست، مدیری که سال‌ها در سازمان هلال احمر به مسندی تکیه زده که برای آن هم انتقادهایی وارد است چگونه می‌تواند از پس هنر-صنعتی برآید که نیاز به اطلاعات، تخصص و سواد لازم در این حوزه را دارد!

بله رییسی که به نوغان‌داری می‌گوید کاشت نوغان و مصر را دومین صادرکننده فرش می‌داند و عنوان می‌کند تولید فرش در شرایط تحریم و شیوع کرونا افزایش داشته و … نباید بیش از این هم انتظاری برای نجات فرش داشته باشیم.

یاد تکه کلام رییس هلال احمری فرش می‌افتم که می‌گوید فرش در حال احتضار است و باید در پاسخش گفت با وجود مدیرانی چون شما و کسانی که از فرش سر در نمی‌آورند فرش حتما بسوی انقراض خواهد رفت!

باید امیدوارم باشیم با پیوستن افرادی به کمپین «مدیریت فرش ایران» بتوان مشکلات فرش، سیاست‌گذاری، راهبری حوزه فرش را با مطالبه‌گری و ورود مدیران متخصص و با تجربه در حوزه فرش مهیا کنیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن