غلط بافی در فرش چیست

 غلط بافی در فرش واژه‌ای است که هر از گاهی از سوی خبرگان و متخصصان این هنر- صنعت شنیده می‌شود که فلان فرش غلط بافته شده است. ما به شما می‌گوییم که منظور از غلط بافی چیست.

شکستگی در نقوش بافته شده و به هم خوردگی طرح که نتیجه بافتن غلط و زدن گره اشتباه باشد غلط بافی است. در صورت غلط خواندن نقشه از روی عمد یا سهو توسط بافنده، علیرغم وجود چله کشی مناسب، کوبیدن منظم و هماهنگ دفه و سایر مقدمات بافت در نهایت با بهم ریختگی و شکستگی طرح بافته شده و عدم تقارن میان نگاره‌ها و نقوش فرش در قسمت‌های قرینه مواجه خواهد شد.

در نتیجه غلط‌ بافی گل‌ها و سایر نقوش در فرش از اندازه و ابعاد متناسب خارج شده مطابق با نوع غلط بافی نگاره‌ها بزرگتر کوچکتر و حتی ناموزون دیده می‌شوند. دقت در پیاده کردن نقشه فرش مطابق با طرح اصلی از ایجاد این عیب، جلوگیری می‌کند. در صورت به جود آمدن غلط بافی در فرش نیمه بافت در صورت امکان باید به تناسب مقدار بافته شده از فرش را شکافته و دوباره فرش را بافت.

غلط بافی در فرش چیست

در غیر این صورت پس از اتمام فرش برطرف کردن این عیب تقریبا غیر ممکن است. لازم است به مطلب مهمی اشاره شود. فرآیند بافت نتیجه پیوستگی و همگامی در یک سلسله مراحل علمی  عملی خاصی است که در نهایت منجر به تولید قالی می‌شود. فرآیند بافت دارای مراحل گوناگونی همچون چله‌دوانی، چله‌کشی، گلیم بافی، نقشه خوانی، گره زدن خامه‌ها، پود دادن و … است که هرگونه اشتباه و بی‌دقتی در اجرای صحیح مراحل گفته شده به زیبایی و ارزش‌های اقتصادی فرش لطمه می‌زند.

دیده شده برخی  از بافندگان دقت کافی را در نقشه خوانی و ریشه‌زنی ندارند و ریشه‌ها را اشتباه می‌زنند و حتی برای سهولت کار در بعضی از موارد سایه‌ها و بندها را حذف می‌کننند که در نهایت باعث می‌شود گل‌ها نامتقارن و کوچک و بزرگ بشوند و خلوتی در قسمت‌هایی از فرش ایجاد شود. علت بوجود  آمدن این عیب می تواند استفاده از بافندگان غیراستاد و حتی کودکان در بافت فرش باشد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن